آشنایی با رشته گرافیک

رشته گرافیک

مرکز تخصصی فروش آثار هنری شما

آشنایی با رشته گرافیک

معرفی رشته گرافیک

هنر و گرافیک

شما فقط نقاشی بکش ، فروش آثار شما با آرت اکسیر

رشته پر رمز و راز گرافیک در همه محیط‌ها با همه سلائق برای خود جائی باز کرده و در ارتباط با صنعت نیز به هنرنمایی پرداخته است. گرافیک زبان تصویری است.

استفاده از علائم، سمبل‌ها، خطوط، منحنی‌ها و نماد‌ها در کنار رنگ‌های موزون و حساب شده دنیایی از حرف و معنا را در خود جای داده است.

در این مقاله از سری آموزش های هنری سروش بوم به جزییات رشته گرافیک خواهیم پرداخت

گرافیک چیست؟

گرافیک از واژهٔ یونانی graphikos است و به معنای آنچه است که مربوط می‌شود به طرح زدن و طراحی.

تعریف دیگر از گرافیک هر کار و یا شیوهٔ مربوط به کشیدن نقاشی از روی یک چیز و یا از انگاره آن است.

بنابراین همهٔ پدیده‌هایی را در بر می‌گیرد که ایجاد شده‌اند: به شکل یک نشانه، علامت، نقشه، طراحی، کشیدن از روی یک چیز و به ویژه طراحی خطی یک پدیده.

گرافیک سنتی و مدرن

هنرهای گرافیک شامل کشیدن، طراحی کلیشه وگراور برای چاپ و طراحی گرافیکی است.

صنایع گرافیک شامل همهٔ تکنیک‌ها و فعالیت‌هایی است که در تولید یک کار چاپی نقشی ایفا می‌کنند. طراحی گرافیک پیشه یا هنر ارتباط بصری است که از آمیزش تصویرها، واژه‌ها و ایده‌ها ترکیب شده تا اطلاعاتی را به تماشاگر برساند و به ویژه در او تاثیر مشخصی بنهد.

گرافیک در دو مفهوم قدیم (سنتی) و جدید(نوین) متمایز میگردد که در مرز بین این دو پدیده چاپ قرار دارد.

منظور از چاپ انواع و اقسام چاپ است.

گرافیک (قدیم) یا همان گرافیک سنتی شامل خطاطی، نقاشی دو بعدی، کنده کاری می باشد که بیشترین شکل آن در آرایش کتابهاست که محصول کار نقاش، خوشنویس، تذهیب کار و جلدساز می باشد.

گرافیک نوین یا گرافیک مدرن علاوه بر کتاب آرایی در قسمت تبلیغات تجارتی، اعلانات دیواری و مطبوعاتی و نشان ها (لوگوها) و غیره می باشد و حتی در سینما و تلویزیون هم کاربرد دارد.

مثلا عنوان بندی فیلم و تصاویر متحرک طراحی شده. هنر گرافیک نوین با مسائل ارتباط محیطی نیز تداخل دارد، پس هنر گرافیک علاوه بر خط و رنگ، به عناصر بصری دیگری چون حجم و نور کمک می گیرد.

 

گرافیک حیطه‌ای از هنرهای تجسمی است و دارای کاربردهای متنوع و گسترده‌ای می باشد.

گرافیک یا به عبارت کاملتر طراحی گرافیک (Graphic design)،بکارگیری تکنیکهای مختلف خلق آثار دوبعدی بر روی سطوح مختلف نظیر کاغذ، دیوار، بوم، فلز، چوب، پارچه، پلاستیک، نمایشگر رایانه، سنگ و … است که در جهت رساندن پیامی خاص به بیننده انجام بپذیرد.

شرایط ورود به رشته گرافیک

گرافیک حیطه‌ای از هنرهای تجسمی است

 

¤ داشتن معدل 16 یا بالاتر در کارنامه سال اول

¤ داشتن علاقه و انگیزه لازم به تحصیل در رشته گرافیک

توانمندی های لازم در بدو ورود به رشته گرافیک

 

هنرجویان در بدو ورود به رشته گرافیک باید دارای این توانمندی ها باشند:

¤ هنرجویان رشته گرافیک باید دید هنری داشته باشند.

¤ از توانایی های لازم برای ورود به رشته گرافیک این است که هنرجویان در بدو ورود به رشته گرافیک باید طراحی را در سطوح ابتدایی بلد باشند.

¤ هنرجویان رشته گرافیک باید علاقه واقعی به این رشته داشته باشند.

 

مهارت هایی که هنرجویان رشته گرافیگ در طی این مدت کسب می کنند:

1- در طی تحصیل در رشته گرافیک هنرجویان عکاسی و مراحل چاپ و ظهور عکس سیاه و سفید را فرا می گیرند.

2- آشنایی با طراحی و رنگ شناسی از مهارت هایی است که هنرجویان رشته گرافیک کسب می کنند.

3- طراحی حروف صفحه آرایی، تصویر سازی کتاب کودک از دیگر مهارت هایی که در رشته گرافیک، هنرجویان فرا می گیرند.

4- طراحی پوستر، آرم،بسته بندی و جعبه سازی

5- خوشنویسی درحد مبتدی – چاپ دستی

 

دروسی که هنر جویان گرافیک در طی 2 سال هنرستان می گذرانند:

 

سال دوم گرافیک:

دروس عمومی: دین و زندگی (2)، تربیت بدنی (2)، عربی (1/2)، زبان خارجی(2)، ریاضی(2)، ادبیات فارسی(2)، زبان فارسی(2)، جغرافیای عمومی و استان، آمادگی دفاعی

دروس تخصصی: طراحی (1)، مبانی هنرهای تجسمی، تاریخ هنرایران، کارگاه چاپ دستی (1)، خوشنویسی، عکاسی (1)

 

سال سوم گرافیک:

دروس عمومی: دین و زندگی(3)، تربیت بدنی (3)، عربی(2/2)، تاریخ معاصر ایران

دروس تخصصی: تاریخ هنرجهان، کارگاه گرافیک، مبانی تصویرسازی، عکاسی (2)، علم مناظر و مرایا، مبانی و کاربرد رایانه، پایه و اصول صفحه آرایی، خط در گرافیک، طراحی(2)، کارآموزی (1)

وسایلی که هنرجویان رشته گرافیک به آن نیاز دارند عبارتند از

آینده تحصیلی رشته گرافیک

هنرجویان گرافیک پس از قبولی در کنکور می توانند در رشته عکاسی تحصیل کنند

 

1- هنرجویان رشته گرافیک بلافاصله پس از فارغ التحصیل شدن از هنرستان، در تابستان سال سوم، میتوانند در کنکور فنی و حرفه ای شرکت نموده و پس از قبولی در کنکور به تحصیل در آموزشکده های فنی و حرفه ای بپردازند و پس از 2 سال، موفق به اخذ فوق دیپلم گردند.

 

2- پس از اخذ دیپلم هنرستان، هنر جویان گرافیک می توانند بدون آزمون ورودی وارد پیش دانشگاهی هنر شده و پس از یک سال تحصیل، در کنکور سراسری هنر شرکت نموده و در یکی از رشته های عکاسی، صنایع دستی، سینما، تئاتر، مرمت آثار باستانی، هنرهای اسلامی، طراحی و چاپ پارچه و لباس، گرافیک، نقاشی، طراحی صنعتی و طراحی فرش به تحصیل پرداخته و پس از 4 سال موفق به اخذ لیسانس گردند.

 

تعداد واحد هایی که هنرجو باید در 2 سال دوم و سوم رشته گرافیک بگذراند: دروس عمومی 26 واحد و دروس تخصصی 39 واحد.

 

در طراحی گرافیک، حیطه‌ها و تخصصهای مختلفی وجود دارد:

 

تصویرسازی برای کتابهای کودک، طراحی صفحات وب در حیطه کاری گرافیست ها می باشد

 

ارتباط بصری (Visual communication)- مانند:

– طراحی پوستر

– طراحی جلد

– طراحی علامت (Sign)

– طراحی نشان (Logo)

– طراحی حروف

– طراحی آگهی تبلیغاتی

– صفحه آرایی برای کتاب و نشریه

– طراحی صفحات وب

– طراحی چاپ برای بسته‌بندی

– طراحی تبلیغاتی (کاتالوگ، بروشور، فلدر، اوراق اداری و …)

 

تصویرسازی (Illustration)- مانند:

 

– تصویرسازی برای کتابهای کودک، کتابهای علمی و آموزشی

– تصویرسازی برای نشریات

– طراحی نقشه و …

گرافیست کیست

 

گرافیست کسی است که بر مینای سفارشی که به او می دهند و با تکیه بر هنر خود، پیام یا ایده ای را به کمک تصویر و حروف به مخاطب انتقال می دهد. کار طراحی گرافیک، حیطه‌ها و تخصصهای مختلفی دارد :

 

ارتباط بصری (Visual communication)- مانند طراحی پوستر، طراحی جلد، طراحی نشان (Logo)، طراحی صفحات وب و…

تصویرسازی (Illustration)- مانند تصویرسازی برای کتابهای کودک، کتابهای علمی و آموزشی، تصویرسازی برای نشریات، طراحی نقشه و …

گرافیک محیطی – طراح گرافيك محيطي با طراحي يك نقشه مناسب كه محل استقرار هر يك از بخش های یک محیط را با طرح و رنگ مناسب به خوبي نشان مي دهد، نقش مهمي در راهنمایی افراد دیگر در استفاده از آن محیط دارد.

یک گرافیست علاوه بر خلاقیت و ذوق هنری بالا، باید توان خوبی در استفاده از کامپیوتر و مهارت ارتباطی مناسبی داشته باشد. کسب علم و تخصص لازم برای طراحی گرافیک از طریق دوره های آموزشی و یا رشته های دانشگاهی مرتبط موجود امکان پذیر است.

به طور کلی می توان گفت یک گرافیست موفق باید علم تخصصی گرافیک، مهارت کار با نرم افزارهای گرافیکی و اطلاع از جدیدترین اطلاعات و اخبار مرتبط را داشته و با مباحث جامعه شناسی و روانشناسی آشنا باشد.

اگر گرافیست در استخدام شرکت یا سازمانی باشد، ساعت کاری او معمولا مطابق با روال عادی موجود است. البته در برخی پروژه ها شاید لازم باشد که ساعات بیشتری را به آن اختصاص دهد تا کار به موقع انجام شود. گرافیست اگر به طور مستقل مشغول به کار باشد، ساعات کاری منعطفی دارد. محل کار گرافیست معمولا در دفتر کار یا گاهی در منزل او می باشد.

در ادامه با مهارت و توانمندی های مورد نیاز گرافیست و نرم افزارهای گرافیکی ، آشنا می شوید.

مهارت و توانمندی های مورد نیاز گرافیست

 

تخیل و خلاقیت – که از ارکان اصلی ایده پردازی و انجام کارهای هنری می باشد.

داشتن ذوق هنری و مهارت در طراحی

داشتن اطلاعات کافی از حیطه ها و تخصص های مرتبط مانند روش های چاپ و عکاسی

توانایی مدیریت زمان و انجام کار مطابق با بودجه و زمانبندی آن

آگاهی از آخرین تغییرات و اطلاعات در حوزه گرافیک

مهارت خوب ارتباطی

توان بازاریابی خوب

مهارت در کار با کامپیوتر و استفاده از نرم افزارهای گرافیکی – زیرا کامپیوتر امروزه رکن اصلی کارهای گرافیکی بوده و به توسعه آن کمک بسیاری کرده است.

 

امروزه نرم افزارهای رایانه ای یکی از مهم ترین ابزارهای اصلی کار گرافیست است که یاری گر او در رسیدن به اهدافش می باشد. اگر به بررسی اجمالی آگهی های استخدامی گرافیست بپردازید، متوجه خواهید شد اکثر کارفرماها، شرکت ها و سازمان ها یکی از شرایط جذب گرافیست را تسلط بر نرم افزارهای مربوط به حوزه گرافیک قرار داده اند.

 

بنابراین اگر می خواهید در شغل گرافیست موفق باشید، به راحتی و سریعا بتوانید شغل مناسب و پردرآمدی را در حوزه تخصصی خود یعنی گرافیک پیدا کنید و یا اگر شاغل در این حوزه هستید و می خواهید پله های ترقی را سریعتر طی کنید، مطمئن باشید یادگیری نرم افزارهای گرافیکی یکی از راه های اصلی و مطمئن برای شماست.

مهم ترین نرم افزارهای گرافیکی مورد نیاز یک گرافیست عبارتند از :

 

Photoshop

Flash

Corel

Premiere

Illustrator

Fireworks

InDesign

Visio

3D Studio MAX

چطور گرافیست خوبی شویم؟

بخش 1: ابزار لازم رو تهیه کنید

 

سخت افزار مناسب برای کار گرافیکی خودتون رو انتخاب کنید

۱-سخت افزار مناسب رو انتخاب کنید

ابزار گرافیست

طراحی گرافیک رشته ایه که به شدت به تکنولوژی وابسته است. شما برای اینکه به روز باشید و به اصطلاح از بقیه جلو بیفتید حتماً احتیاج دارید که در سطح حرفه ای،  مجموعه از مهارت های کامپیوتری مناسب رو داشته باشید. دقت کنید که سخت افزار خوبی هم تهیه کنید. برای کارهای گرافیک کامپیوتری، ترکیب کارت گرافیک و سی پی یو  و هارد کامپیوتر یا لب تابتون خیلی تعیین کننده است و حتماً قبل از اینکه سیستمی را بخرید، ویژگی های کارت گرافیک و سی پی یو را بدقت بررسی کنید.

 

-توی دنیای طراحی گرافیک، مکینتاش به خاطر امکانات و قابلیت هاش رایج تره.

-اگه می خواید کامپیوتر میزی بخرید، مطمئن بشید که نرم افزارهای از پیش بارگذاری شده و اضافه نداشته باشه. اینطوری سریع تر ران می شه و با نقص فنی کمتری روبرو می شه. حواستون باشه که کامپیوترتون کارت گرافیک قوی و هارد دیسک بالا داشته باشه.

-مهمه که با اصول اولیه  کامپیوتر  آشنا باشید. مهارت های کامپیوتر را یاد بگیرد اگه وقت شرکت توی کلاس های حضوری را ندارید و یا هزینه ش براتون زیاده از سایت هایی که آموزش را بصورت الکترونیکی ارائه می دن ، تهیه کنید. این آموزش ها را می تونید با سرچ توی اینترنت  پیدا کنید.

-تبلت هم یه ابزار طراحی گرافیک خوبه. از تبلت و قلم مناسب می تونید به جای کاغذ و خودکار استفاده کنید تا طرح های دیجیتالیِ تر و تمیز درست کنید و یا به طرح هاتون جزئیات ظریفی اضافه کنید. تبلت Wacom Bamboo یه گزینه خوب برای گرافیست هاست و می تونه نیازهاشون رو برطرف کنه.

 

نرم افزار های لازم برای کارهای گرافیکی را تهیه کنید

۲-نرم افزار های لازم را تهیه کنید

 

نرم افزارهای طراحی گرافیک می تونن کارتون رو راحت تر و سریع تر کنن. احتمالاً تمایل داشته باشید که همیشه از یه نرم افزار خاص استفاده کنید ولی بهتره حداقل با چندتایی آشنا باشید.

 

Adobe Photoshop نرم افزار مهمیه که هر گرافیستی باید کار باهاش رو بلد باشه. برای یاد گرفتن عمیق فوتوشاپ نیاز به زمان زیادی هستش، ولی یادگیری اصول اولیه اش آسونه و نیاز به زمان زیادی نداره. ویدیوهای آموزشیش رو ببینید و یه کم با نرم افزار کار کنید.

فتوشاپ

-کتاب های زیادی درباره چگونگی استفاده از ابزارهای فوتوشاپ وجود داره که می تونید از اون ها هم استفاده کنید.

-برنامه مهم دیگه ای که باید یاد بگیرید Adobe Illustrator هستش. از کتاب ها و  آموزش هایی که بعضی سایت های ایرانی توی اینترنت میذارن استفاده کنید.

ایلوستریتور

-علاوه بر این ها بهتره با نرم افزارهای Adobe InDesign، Microsoft Publisher، Quark و CorelDRAW هم آشنا بشید.

 

ابزارهای مفید برای انجام کارهای گرافیکی رو دانلود کنید

۳-ابزارهای مفید رو دانلود کنید

 

توی طراحی گرافیک (درست مثل زندگی) فقط این مهم نیست که شما دارید درباره چی حرف می زنید بلکه اینم مهمه که چطوری دارید حرف می زنید. بنابراین داشتن فونت مناسب می تونه باعث موفقیت یا شکست طرح بشه. سایت هایی خارجی مثل «myfonts.com» و «dafont.com» برای شروع جای خوبین، اما بعضی گرافیست ها هم فونت هاشون رو برای دانلود توی وبسایت یا وبلاگشون می ذارن. دنبال فونتی بگردید که جذبتون کنه.

 

-تمام اپلیکیشن ها و وبسایت های موفق رو بررسی کنید. سعی کنید جنبه های خوب و بدشون رو بشناسید. وقتی می خواید کار خودتون رو طراحی کنید از اون ها ایده بگیرید. یک بار که روند کار دستتون بیاد، اونوقت می تونید سبک مخصوص به خودتون رو ایجاد کنید.

 

بخش ۳: یه اسم برای خودتون انتخاب کنید

 

با آدمای دیگه ای که تو فیلدتون در زمینه گرافیک کار می کنن ارتباط برقرار کنید

۱-با آدمای دیگه ای که تو فیلدتون کار می کنن ارتباط برقرار کنید

 

به شرکت ها و سازمان های طراحی بپیوندید. سازمان های طراحی زیادی در سطح شهری و کشوری وجود داره که میزبان اتفاقاتی مثل کنفرانس ها و.. هستن و افرادی که در این برنامه ها شرکت می کنن می تونن سؤال بپرسن و تکنیک های جدیدی یاد بگیرن.

 

-شما باید کارهاتون رو به طراحایی که سبکشون شبیه سبک شماست بفرستید، و این توضیح رو هم طی یادداشتی بهش اضافه کنید که «فکر می کنم شما از این کاری که جدیداً انجام دادم خوشتون بیاد، دوست دارم نظرتون رو راجع بهش بدونم» اگه علاقه نشون دادن، سعی کنید رابطه تون رو باهاشون حفظ کنید و بیشترش کنید. در این صورت احتمالاً باهاتون قرار کاری می ذارن.

-ارتباطتون رو با همکلاسی هاتون حفظ کنید. وقتی دارید مهارت های طراحی گرافیک رو توی دانشگاه یاد می گیرید، با همکلاسی هاتون بیشتر ارتباط برقرار کنید. اون ها همکاران آینده شما توی صنعت طراحی گرافیک هستن و وقتی دنبال کار می گردید می تونن بهتون کمک کنن. باهاشون صمیمی بشید و به ایده ها و طرح هاشون علاقه نشون بدید.

 

کارهای داوطلبانه کنید

۲-کارهای داوطلبانه کنید

 

بعضی مؤسسات نیاز به همکار بدون حقوق برای طراحی وب و گرافیست دارن، چون می خوان توی هزینه هاشون صرفه جوئی کنن. می تونید به این مؤسسات بپیوندید تا سریع تر وارد بازار کار بشید و رزومه تون رو قوی تر کنید.

 

-یه مؤسسه خیریه که در راستای عقایدتون هستش رو انتخاب کنید و بهشون پیشنهاد بدید که گرافیستون بشید. مثلاً اگه فقر غذایی جزو دغدغه هاتون هست می تونید به مؤسسات این چنینی پیشنهاد کمک بدید.

-از مدیر مؤسسه ای که انتخاب کردید بپرسید که می خوان تو چه پروژه ای بهشون کمک کنید. برای طرحی که نیاز دارن چن تا نمونه کار بکشید و بهشون اجازه بدید که از بین اون ها بهترینش رو انتخاب کنن.

 

جاهای آنلاین زیادی وجود داره که می تونید کارهای گرافیکی که انجام دادید رو به نمایش بذارید

۳-حضور آنلاینتون رو بیشتر کنید

 

جاهای آنلاین زیادی وجود داره که می تونید کارهاتون رو به نمایش بذارید. مثلاً می تونید برای نمایش طرح هاتون از وبلاگ استفاده کنید. نهایتاً این که باید همیشه از فضاهای اجتماعی مجازی مثل فیسبوک و اینستاگرام برای نمایش کارهاتون و معروف شدن استفاده کنید.

 

-توی مسابقات طراحی گرافیک شرکت کنید. بعضی از سازمان های طراحی گرافیک و دانشگاه ها مسابقاتی با یه موضوع خاص می ذارن. مثلاً ممکنه دانشگاهتون یه مسابقه برای طراحی فونت های جدید بذاره.

-برنده شدن تو یه مسابقه و یا حتی دوم یا سوم شدن می تونه رزومه خیلی خوبی براتون بشه و می تونه برای کار پیدا کردن کمکتون کنه. علاوه بر این بهتون این اعتمادبنفس رو می ده که بیشتر توی حوزه طراحی گرافیک پیش برید و عمیق بشید.

 

خلاقیت تون را برای انجام کارهای گرافیکی دائما به کار بگیرید

۴-همیشه در حال خلق کردن باشید

 

حتی اگه جایی استخدام نشدید هم باز باید توی زمان های استراحتتون تمرین کنید تا قوه خلاقیت و توانایی هاتون رو بهبود ببخشید. هر قدر طرح های قوی تر و با کیفیت تری داشته باشید، توی مصاحبه ها و یا توی برخورد با مشتری ها شانستون بیشتر می شه.

به این مطلب براساس رضایت خود امتیاز دهید

0%

User Rating: 4.21 ( 23 votes)

سفارش بوم نقاشی بوم نقاشی

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. درود!
    بنده بزرگمهر هستم.
    من سال هفتم ریاضی نوبت اول ۱۶ نوبت دوم ۱۳
    سال هشتم نوبت اول ۱۴ و نوبت دوم هم ۱۴
    نهم نوبت اول ۱۶ به فرض نوبت دوم ۱۲
    هنر و فناوریم هرسال ۲۰
    علوم هفتم نوبت اول و دوم (۱۵ و ۱۵)
    علوم هشتم (۱۴ و ۱۶)
    علوم نهم (۱۴ به فرض ۱۵) نوبت دوم البته
    میتونم رشته گرافیک را بیاورم و تو چه اولویتی؟

  2. بازتاب: آشنایی با حلال های رنگ روغن و اکریلیک – قالب وردپرس فروشگاهی سیگما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا