اکولین

نقاشی با اکولین

مرکز تخصصی فروش آثار هنری شما
اکولین چیست؟

 اکولین ماده ای رنگی و ترکیبی است از جوهر و پیگمنت است

. اکولین شبیه به آبرنگ می باشد ولی برخلاف رنگ های روغنی و یا آبرنگ که نیازمند فرم دهی به شکل قرص یا تیوپ بوده و با افزودن مواد کمکی و پرکننده استفاده می شوند، مستقیم از مواد رنگساز تهیه می شود و به صورت محلول به کار می رود.

شما فقط نقاشی بکش ، فروش آثار شما با آرت اکسیر

اکولین از رنگ های محلول در آب است البته می شود دست ساز آن را هم خرید.

کسانی هستند که رنگ اکولین را خودشان می سازند و می توان از آن ها خواست که مواد ثابت کننده رنگ را زیادتر بریزند.

آن موقع راحت می توانید روی هر سطحی مثل بوم هم کار کنید و اگر دستمال خیس هم رویش کشیده شود، رنگ ها مخلوط نمی شود.

بهترین مقوا برای کار با اکولین کاغذ های آبرنگ مثل کاغذ دست ساز، اشتن باخ و گاهی فابریانوست که البته در مورد آخر در صورتی امکان پذیر است که کاغذ زیاد خیس نشود و زیاد قلم مو نخورد چون الیاف کاغذ کنده می شود و کارمان را خراب می کند.

اکولین مثل آبرنگ است ولی آن جرمیت و حالت گچی را ندارد در نتیجه خیلی شفاف است و مایع.

نقاشی اکولین

 

نکات مهم در کار با اکولین

در کار با اکولین این نکات را حتما رعایت کنید:

 

    همیشه در کار با آبرنگ یا اکولین آب را تمیز نگه دارید و قلم مو را که می شویید مطمئن باشید که تمیز شده و در رنگ بعدی بزنید.

هرگز قطره چکان یک رنگ را دریک رنگ دیگر نزنید چون به مرور خلوص رنگ را کم می کند.

    معمولا برای اکولین می شود سه رنگ اصلی را به همراه رنگ های سفید وسیاه خرید. البته می شود با آبرنگ و آب مرکب هم ترکیبی کار کرد.

    آبرنگ و اکولین را می شود برای پر کردن زمینه در کارهای دیگر استفاده کرد مثلا مداد رنگی یا پاستل که البته آبرنگ زمینه را کمی لیز می کند.

 

اکولین

نقاشی با اکولین برای کودکان و نوجوانان جذاب است و خلاقیت آن ها بیشتر و بهتر شکوفا می شود.

همچنین به علت تنوعی که در کار نقاشی برای آن ها ایجاد می شود، تمایل آن ها به پیشرفت در کارهای هنری افزایش میابد.

 

با اکولین هم کودکان نقاشی می کنند هم بزرگترها

اکولین در ذهن مردم همیشه به عنوان رنگی برای نقاشی های کودکانه یاد می شود ولی در واقع به وسیله ی این تکنیک می توان نقاشی های بسیار تخصصی و زیبایی را خلق کرد.

 

انواع اکولین

چند روش برای کار با اکولین

 

۱- اکولین

مواد وابزارلازم: اكولين، مسواك، آب، دستمال و ابزار كمكي مثل: كاتر، مقواي بافت درشت، قلم مو، پالت و چسب كاغذي

 

ابتدا طرح آماده شده را با مداد روي مقواي بافت درشت انتقال مي دهيم. هنگام استفاده از رنگ هاي دقيق بهتر است از مقواي بافت درشت استفاده كنيم. مقوا را با چسب كاغذي روي تخته شاسي مي چسبانيم و قلم موي آغشته به اكولين را برداشته، شروع به كارمي‌كنيم. وقتي كه مي خواهيد رنگي را كنار رنگي ديگر بگذاريد سعي كنيد حتي الامكان رنگ ديگر خشك شود جز وقتي كه شما مي خواهيد کار درهم رنگی انجام دهيد.

 

 

۲- اکولین و وایتکس

مواد و ابزار لازم:اكولين، وايتكس، مسواك، آب، دستمال، ابزار كمكي مثل كاتر، مقواي بافت درشت، قلم مو، پالت و چسب كاغذي

 

در اين تكنيك به همان روش كاربا اكولين عمل می کنیم فقط در انتهاي كار مسواكي راآغشته به وايتكس كرده و سطح كاغذ را به سليقه ي خود افشانگري مي‌كنيم که این کار باعث می شود بافت جالب و زیبایی روی کاغذمان ایجاد شود.

 

۳- اكولين با قلم فلزي و رنگ پارچه

مواد و ابزارلازم :اكولين، قلم فلزي يا راپيد، رنگ پارچه، مقواي ضخيم،ابزار كمكي(مداد، پاكن، كاتر، و خط كش و….)

 

ابتداطرح را منتقل كرده سپس با شروع به رنگ آميزي مي‌كنيم.  بعد از آن رنگ هاي پارچه رابا قلم مو روي كار مي گذاريم. در اين حالت قلم مو را به صورت دوراني مي چرخانيم و حتي مي توانيم درحين كار رنگ ها را باهم مخلوط كنيم.

 

اين حالت همبستگي را به خوبي نشان مي دهد. در مرحله بعد شروع به دورگيري مي‌كنيم.اين دورگيري مي تواند به وسيله قلم فلزي و ياهروسيله ديگري باشد وهمچنين مي توانيم اين كار را به چند طريق انجام دهيم (مرتب- خط چين ويانامرتب…)

 

۴-  اكولين و چسب مايع وچسب ميسكيت و مدادشمعي

مواد وابزارلازم: اكولين، چسب مايع، چسب ميسكيت، مدادشمعي ومقواي بافت درشت

 

ابتداطرح مورد نظر را روي مقوا انتقال مي دهيم وبا استفاده ازچسب مايع استفاده مي‌كنيم. قسمتي را كه بايد با چسب مايع كارشود به صورت دلخواه آغشته به چسب مايع مي‌كنيم و بعد ازخشك شدن آن چسب ميسكيت را در جاهايي كه مي خواهيم سفيد باقي بماند، مي زنيم و پس از خشك شدن چسب طرح را با اكولين رنگ آميزي مي‌كنيم. چسب مايع كمي برجسته مي‌شود و چسب ميسكيت سفيد مي ماند و مداد شمعي حالت محو به خود مي گيرد و در نهايت طرح را دورگيري مي‌كنيم.

 

۵- چسب چوب و اكولين

مواد و ابزار لازم: مقواي ضخيم، چسب چوب، رنگ جوهري(اكولين) ابزاري براي انتقال چسب چوب به صفحه، كاردك نرم يا قلم مو، ابزاري براي ايجاد بافت هاي روي چسب چوب مانند تيغ و يا سوزن، روان نويس يا ماژيك سر نازك

 

ابتدا روي صفحه ي كار، طرح خود را پياده كرده سپس طرح مورد نظر را با چسب چوب پر مي‌كنيم و با ابزار هاي ذكر شده روي آن ايجاد بافت مي‌كنيم. بعد از خشك شدن چسب رنگ متناسب با طرح را انتخاب نموده و شروع به رنگ آميزي مي‌كنيم. ممكن است پس از ايجاد بافت با چسب چوب طرح زيرين پوشيده شود اما بعد از خشك شدن، سطوح زيرين مشخص مي‌شو د و آخرمي توان پس از خشك شدن اكولين يا روان نويس هاشورهاي متناسب با طرح را ايجاد نمود.

 

البته روش های کار با این تکنیک دوست داشتنی بسیار زیاد و متنوع است منتها ما در این بخش به بیان همین چند روش اکتفا می کنیم .

 

به این مطلب براساس رضایت خود امتیاز دهید

0%

User Rating: 3.8 ( 23 votes)

سفارش بوم نقاشی بوم نقاشی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا