فتوگرافیک چیست

تفاوت گرافیک و فتوگرافیک

مرکز تخصصی فروش آثار هنری شما
فتوگرافیک چیست
فتوگرافیک؛ رشته‌ای نوترکیب از هنر و صنعت

فتوگرافیک؛ رشته‌ای نوترکیب از هنر و صنعت است.

رشته «عکس گرافیک» یا «فتوگرافیک» که حاصل ادغام دو رشته عکاسی و گرافیک است به خانواده رشته‌های فنی و حرفه‌ای پیوست.

شما فقط نقاشی بکش ، فروش آثار شما با آرت اکسیر

 

فتوگرافیک؛ رشته ای با ترکیب هنر و صنعت/ بازار کار گسترده در حوزه های مرتبط به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با درج تصاویر بر روی دیوار غارها یکی از اولین اشکال ارتباط تصویري در زندگی بشر شکل گرفت، گرچه همزمان و یا پیش از آن بشر بر روی اشیاء و ظروف نیز نقوش متعددی را به ثبت می‌رساند.

به تدریج با مدرنیزه شدن جوامع بشری، ارتباطات تصویري آنچنان رشد و بالندگی یافت که فرآیند شکل گیري و تکامل هنر گرافیک راه هاي چندین ساله را گاهی با سرعت روز و ساعت و حتی به صورت لحظه‌ای طی کرد.

 

نیاز به علائم بصري، نشان ها و آرم ها، طراحی حروف براي خطوط و زبان هاي رایج همگام با تکامل فرآیند چاپ، طراحی شهري، گرافیک محیطی، گرافیک مطبوعاتی در حوزه نشر، دنیاي پیچیده و متفاوت تبلیغات و غیره همگی در حوزه فعالیت هاي طراحان گرافیک تعریف می شوند و هنر عکاسی نیز در کنار هنر گرافیک گاهی مسیر تلفیقی و گاه کاملا مستقل را پیموده است.

 

گستردگی و وسعت دنیاي هنر به گونه اي است که اکنون مشاهده شده همگام با سایر صنایع به شکل خدمات اجتماعی ظهور یافته است.

 

هنر و صنعت عکاسی از جمله فعالیت هاي این حوزه به شمار می آید که به تکنولوژي ها و فناوري هاي روز وابستگی شدید پیدا کرده و همگام با آن مسیر تکامل را پیموده است و با پیشرفت قابل ملاحظه نرم افزار هاي اجرایی در حیطه هنر گرافیک و عکاسی و کاربرد وسیع آن در بسیاري از مشاغل دیگر در گروه هاي بزرگ خدمات، صنعت و غیره می توان به اهمیت این بخش از فعالیت اقتصادي (اقتصاد هنر) در جامعه پی برد.

 

گستردگی و حجم انواع تبلیغات، نیاز به تصویر و عکس و ساماندهی آنها در قالب هنر گرافیک ارتباط این دو حوزه از فعالیت هنري را نیز نمایان می سازد و مطالعه و پژوهش هاي انجام شده در این حوزه نشان می دهد نظام آموزشی فعلی تا حدودي در برآوردن نیاز جامعه موفق بوده است.

 

در همین راستا، دو رشته گرافیک و عکاسی تلفیق شده و تحت عنوان “عکس گرافیک” یا “فتوگرافیک” معرفی شدند که البته در سطوح بالاتر در دو مسیر جدا از هم ادامه می یابند.

 

بی شک با ادغام این دو رشته، نیازهای کشور در زمینه بازار کار در برنامه هاي توسعه کشور در نظر گرفته شده است.

حوزه وسیع فعالیت در عرصه عکاسی برای هنرآموزان

از سال تحصیلی 95 رشته فوتوگرافیک به خانواده 41 رشته ای شاخه فنی و حرفه ای پیوست و جدول زیر تعدادی از مشاغل قابل احراز برای فارغ التحصیلان هنرستانی این رﺷﺘﻪ را نشان می دهد.

 

فتوگرافیک

گفتنی است؛ فارغ التحصیلان این رشته در مقطع کاردانی، کارشناسی و بالاتر امکان ادامه تحصیل دارند.

کتاب های تخصصی رشته فتوگرافیک

هنرجویان رشته فتوگرافیک در دوره سه ساله هنرستان، در قالب دروس تخصصی، شایستگی های متنوعی را کسب می کنند که در پایه دهم شامل دروس عکاسی پرسنلی و ویرایش حروف و تصویر، تصویرسازی آموزشی و تایپوگرافی، دانش فنی پایه و طراحی و زبان بصری، در پایه یازدهم شامل عکاسی آتلیه و مراسم و تصویرگری کتاب کودک و نظارت بر چاپ و در پایه دوازدهم شامل عکاسی طبیعت و گزارشی، گرافیک نشر و عکاسی مطبوعاتی و دانش فنی تخصصی است.

علاقه‌مندان این رشته جدید باید دارای کارنامه قبولی پایه نهم به انضمام برگه راهنماي مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته

+دستان سالم براي انجام کارهاي ظریف

+علاقه به کارهاي فنی و هنري (اشاره به نمرات مجموعه دروس کار و فناوري و فرهنگ و هنر در سنوات قبل)

+درك و هوش ریاضی (اشاره به نمره مجموعه دروس ریاضی در سنوات گذشته)

+قابلیت دریافت و درك مفاهیم و انتقال آن به صورت شفاهی و کتبی (فن بیان)

+علاقه به طرح ایده هاي نو و شخصیت برون گرا، جسور، هنري و کنجکاو باشند و در صورت امکان از داوطلبان آزمون ورودي و مصاحبه حضوري از نوع رغبت‌سنجی انجام می گیرد.

تفاوت رشته ی گرافیک با فتوگرافیک

اولین تفاوت رشته ی گرافیک با فتوگرافیک انجام فعالیت ها به صورت دستی و کامپیوتری هست.

 

گرافیک به معنی رساندن پیامی به ساده ترین و سریعترین شکل ممکن و یکی از راه های انتقال پیام عکس هست.

 

در رشته ی فتوگرافیک در هر سه سال هنرجوها عکاسی آموزش میبیند و در زمینه عکاسی تبحر بیشتری نسبت به هنرجوهای گرافیک پیدا میکنند. در فتوگرافیک استاندارد هایی مثل عکاسی از طبعیت و عکاسی گزارشی یاد میگیرند.

 

رشته فتوگرافیک زوم بیشتری به عکس و عکاسی دارد , در حالی که گرافیک به طراحی تمرکز بیشتری دارد.

کار با دوربین

اگر گرافیک رشته ی تحصیلی شما باشد با شغل هایی مانند  طراحی لوگو، طراحی صفحات وب و…. رو به رو خواهید بود. اما هنرجوهای رشته ی فتوگرافیک علاوه بر شغل های رشته ی گرافیک شغل های مربوط به عکاسی مانند روتوش کار عکاسی, عکاسی مجالس و… نیز میتوانند انتخاب کنند.

 

 

زمنیه های شغلی فتوگرافیک بیشتر از گرافیک هست.

 

فتوگرافیک در سال دهم و یازدهم 40 ساعت و در سال دوازدهم 38 ساعت مواد درسی دارند. گرافیک در سال دهم 39 ساعت در سال یازدهم و دوازدهم 36 ساعت در هفته مواد درسی دارند.

 

فتوگرافیک کمی سخت تر به نظر میرسد چرا که دو شاخه عکاسی و گرافیک رایانه ای را در سه سال تحصیلی می آموزید. به همین علت کمی پرکارتر و سخت تر است.

 

در گرافیک ساعت آموزشی بعضی از دروس گرافیک مثل چاپ دستی کمتر و ساعت آموزش عکاسی و تصویر سازی رو افزایش داده اند.

 

چطور میشه وارد رشته فتوگرافیک بشیم؟؟

وقتی که پایه سال نهم رو تموم کردین. هدایت تحصیلی شما بررسی میشه و اگر که امتیاز لازم رو داشته باشین، می تونین توی رشته های فنی و حرفه ای ثبت نام کنین. رشته فتوگرافیک توی گروه هنر قرار داره.

 

آینده شغلی و بازار کار فتوگرافیک چیه؟؟

 

فارغ‌التحصیلان این دوره میتونن با تهیه انواع طرح برای معرفی و ارائه یک موضوع مثل علامت و اطلاعات (آرم سازی و پوسترسازی) و اجرای انواع صفحه آرایی و طراحی نمایشگاه های هنری برای معرفی آثار مختلف (غرفه آرایی)، آموزش هنر، طراحی و تصویرسازی برای عنوان ادبی، داستان، سیاسی، اجتماعی و مانند آن ( صفحه آرایی کتاب و مجله و روزنامه)، تبلیغات (کاتالوگ و بروشور) در مراکزی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، مطبوعات و مراکز هنری و آتلیه های خصوصی خدمات خودش رو ارائه بدن.

 

برای‌ یه‌ فارغ‌التحصیل‌ فتوگرافیک فرصت‌های‌ شغلی‌ زیادی‌ وجود داره. تصویرسازی‌ و طراحی‌ روی‌ جلد کتاب‌، صفحه‌آرایی‌ مجلات‌ و روزنامه‌ها و تهیه‌ آرم‌ و نشانه‌ نیز در حیطه‌ کار ی

 

ک‌ متخصص‌ فتوگرافیک‌ قرار داره.

در کل‌ باید بگیم که‌ در ایران‌ دو شاخه‌ عمده‌ کاری‌ برای‌ یک کارشناس فتوگرافیک ‌ وجود داره، یکی‌ چاپ‌ و انتشارات‌؛ یعنی‌ طرحی‌ که‌ در نهایت‌ با چاپ‌ و تولید انبوه‌ سروکار داره مثل‌ تصویرسازی‌ کتاب‌، صفحه‌آرایی‌ مجلات‌ و روزنامه‌ها و تهیه‌ پوستر و بروشور و دیگری‌ گرافیک‌ تلویزیونی‌ است‌، یعنی‌ گرافیست‌ تعیین‌ می‌کنه که‌ برای‌ مثال‌ مجری‌ تلویزیون‌ چه‌ لباسی‌ با چه‌ رنگی‌ بپوشه که‌ هم‌ مناسب‌ باشه و هم‌ تفاوت‌ رنگ‌ها در گیرنده‌ها اعم‌ از رنگی‌ یا سیاه‌ و سفید به‌ خوبی‌ مشخص‌ بشه.

 

 

به این مطلب براساس رضایت خود امتیاز دهید

0%

User Rating: 4.15 ( 146 votes)

سفارش بوم نقاشی بوم نقاشی

‫27 دیدگاه ها

    1. هزینه بستگی به قیمت روز ابزار داره
      شما حتما باید یک دوربین حرفه ایی عکاسی و لب تاپ داشته باشید

    1. عزیزانم سلام فتوگرافیک دردانشگاه ب همین نامارارتباط تصویری ب فتوگرافیک تعییریافته، انشالله ک درخواست سال فعالیتش زشته پرکاریردی باشد.دوربین تعریبا حرفه ایی و یک لپ تاب خوب ازابزارهای اصلی ازهنرستان تادانشگاه خواهدبود

  1. سلام وقت بخیر میخواستم بپرسم چه دانشگاهایی در حال حاضر رشته فتو گرافیک دارن ؟

    1. فتوگرافیک یک رشته در هنرستان هست نه دانشگاه، در دانشگاه میتونید عکاسی یا گرافیک شرکت کنید

      1. بهترین گزینه دوربین های کارکرده هستن حتی عکاسای خیلی حرفه ای هم همینکارو انجام میدن و جاهای مطمئن دوربین دست دوم تهیه میکنند پیشنهاد من دوربین های فول فریم کنون هست

    1. هم میتونید ادامه بدید و فوق دیپلم یا لیسانس بگیرید هم اینکه بعد از دیپلم شروع به کار کنید

  2. سلام من خودم فتوگرافیک میخونم و لازم دونستم که اطلاعاتی راجع بهش بدم
    اول اینکه این رشته در هنرستان ها و برخی دبیرستان های خاص تدریس میشه بعد از خوندن سه سال و گرفتن دیپلم این رشته میتونید وارد یک دوره کاردانی بشید و با دو سال تحصیل فوق دیپلم بگیرید یا اینکه کنکور سراسری هنر رو بدید
    اگر کنکور سراسرس هنر بدید تمام زیرشاخه هارو میتونید شرکت کنید از موسیقی گرفته تا طراحی صنعتی
    اگه برید کاردانی میتونید هم عکاسی بخونید توی کاردانی هم گرافیک

    برای هزینه اش هم خیلی بستگی به اون هنرستانی که میرید داره باید لپ تاپ یا کامپیوتر داشته باشید که سیستمش طوری باشه که برنامه ها فتوشاپ، ایلاستریتور و .. رو ساپورت کنه و همینطور یک دوربین دیجیتال که با توجه به قیمت های این روزا دوربین حتی میتونه کراپ سنسور هم باشه

    حالامیرسیم به این موضوع که ایا بیشترش از عکاسی تشکیل شده؟ جواب اینه که هم گرافیک و هم عکاسی هر جفتشون به یک اندازه هستن و این خود ما هستیم که تصمیم میگیریم روی کدوم سرمایه و همینطور وقتمون رو بذاریم.. به شخصه به گرافیک علاقه بیشتری دارم اما حتی اگر به عقب هم برمیگشتم صد در صد این رشته رو انتخاب میکردم

    و نکته ای که اصلا بهش اشاره نمیشه اینه که چیزی که این روزا به اسم گرافیک در هنرستان ها تدریس میشه گرافیک دستی هست و هیچ اصول دیجیتالی رو یاد نمیدن

    موضوع دیگه هم اینکه 100 در 100 گرافیک دستی و طراحی و .. در این رشته وجود داره چراکه یک طراح چه دیجیتال چه دستی باید بیس طراجی قوی ای داشته باشه بنابراین کلاس طراحی و چاپ هم که هردو کاملا دستی هستند

    1. سلام ممنون از اطلاعات خوبتون میشه بازم اطلاعات بدین در این باره
      من واقا به کمک احتیاج دارم

    2. سلام منم دانشجو فتوگرافیک گرافیکم ممنون اطلاعاتون عالی بود
      ی سوال فتوگرافیک گرافیک با فتوگرافیک خالی فرق دارع

    3. سلام
      یعنی در فتوگرافیک طراحی با کامپیوتر هم هست یا نه همون گرافیک که طراحی با دست هست، وجود داره؟

  3. سلام ببخشید میخواستم ببینم واسه لیسانسش باید چند سال رفت دانشگاه؟و اینکه با دیپلمش میشه اتلیه زد مجوز میدن؟؟؟

  4. سلام فرق رشته عکاسی و فتو گرافیک چیه؟
    من دوست دارم فقط عکاسی یاد بگیرم و در کنارش یکم فتوشاپ.باید خود رشته عکاسی رو انتخاب کنم؟؟
    بعد اینکه هنرستان های فنی حرفه ای عکاسی ندارن و اگه برم کار و دانش مدرکش زیاد معتبر نیست
    میشه راهنماییم کنین

  5. ببخشید من الان دهم تجربی هستم
    ولی از همون اول هم خیلی علاقه ب رشته ی فتوگرافیک داشتم ولی بخاطر اینکه تو منطقه محرومیم و یکی از روستاهای همذان ساکن هستیم…مدرسمون رشته ی فتوگرافیک نداشت
    الان من تصمیم قطعی گرفتم برای تغییر رشته خیلی خیلییی علاقه دارم ب عکاسی الآنم کارایی میکنم ولی نه حرفه ای
    قیمت دوربین و اینا هم اصلا مهم نیست
    فقد میخاستم بدونم ک این رشته آینده ی موفقی داره؟

  6. میگما ی سوال من میخام برم فتوگرافیک خیلی عکاسی دوس دارم و میخام کلاس نقاشی ثبت نام کنم چ رشته نقاشی برم
    مداد رنگ ،پاستل، رنگ روغن، سیاه قلم …
    همه موردارو دوس دارم ولی میخام بدونم کدوم بیشتر بکارم میاد 🤔

  7. سلام خسته نباشید
    برای انتخاب رشته میتونید کمکم کنید؟
    به گرافیک و تدوین و تصویر برداری علاقه زیادی دارم
    از این طرف ریاضیم هم خیلی خوبه و به رشتع کامپیوتر علاقه دارم
    تصویر برداریم حرفه ایه
    تخصصی افتر افکت کار میکنم (از موشن گرفته تا VFX)
    تو دو راهی گیر کردم چه رشته ای برم
    ممنون میشم کمک کنید و توضیحات کاملی بدید بهم

    1. خیلی چیزها تو انتخاب رشته تاثیر گذارن ولی با توجه به کاربردی تر بودن مدرک کامپیوتر ، اگر رشته کامپیوتر رو بخونید و در کنارش از طریق موسسات معتبر رشته های گرافیکی رو آموزش ببینید در مجموع هم مدرک مناسبی در آینده خواهید داشت ، هم در مسیر گرافیک که ارتباط مستقیم با نرم افزار داره پیشرفت علمی خوبی خواهید داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا