پاستل چیست

تفاوت بین پاستل گچی و روغنی

مرکز تخصصی فروش آثار هنری شما

پاستل (به فرانسوی: pastel) یا گچ‌رنگ[ خمیره‌ای از ماده‌های رنگی آمیخته با گچ  صمغ است که به‌صورت چوبچه درآمده‌است.

واژهٔ پاستل مأخوذ از «پاستِلّو» در زبان ایتالیایی، به معنای خمیر به دست آمده و پاستل به معنای خمیر مدادرنگی است؛ اما درواقع پاستل

شما فقط نقاشی بکش ، فروش آثار شما با آرت اکسیر

یک ابزار هنری برای طراحی و تشکیل‌شده از پودر خالص رنگدانه و چسباننده است.

پاستل چیست

رنگدانه‌های مورد استفاده در گچ‌رنگ همان‌هایی است که در ساخت دیگر وسایل رنگ‌آمیزی همانند رنگ و روغن به کار برده می‌شوند.

پاستل شامل رنگ‌دانه‌های پودری است که به هم چسبیده‌اند. این رنگدانه‌ها اساساً همان‌هایی هستند که برای دیگر ابزارهای نقاشی مانند آبرنگ، اکریلیک و مدادرنگی نیز به کار می‌روند. اما پاستل به دلیل تأثیری که از خود بر کاغذ باقی می‌گذارد به تکنیکی خاص و متفاوت تر نیاز دارد

کاغذهای مناسب نقاشی با پاستل

کاغذهایی که برای نقاشی با پاستل مورد استفاده قرار می‌گیرند، بافت‌ها و وزن‌های متفاوت و بسیاری دارند اما در مجموع از کاغذهایی که برای نقاشی با اکریلیک یا آبرنگ انتخاب می‌شوند، زبرتر و ناهموار تر هستند، زیرا پاستل به راحتی و به‌طور کامل به صفحه‌های صاف نمی‌چسبد.

کاغذهای پاستل همچنین رنگ‌های متنوعی نیز دارند و دلیل انتخاب کاغذ رنگی برای نقاشی با پاستل، میزان اشباع و چگالی عالی آن‌ها است.

چند نکته درمورد پاستل گچی

  1. رنگ‌دانه ساییده شده و محلول رقیق کتیرا که به شکل قلمی، چهارگوش یا مداد درآمده باشد را پاستل گچی می‌گویند.
  2. پاستل گچی مثل دیگر رنگ‌ها نیست و خوب به زمینه نمی‌چسبد و پوشانندگی آن کم است و حالت غبارگونه به زمینه می‌چسبد.
  3. پاستل‌های گچی در شکل‌های سخت، نیمه سخت و نرم وجود دارد که می‌توان کیفیت‌های متفاوت را در کنار هم به کار برد.
  4. برای جلوگیری از آسیب ندیدن کار پاستل بهتر است از تثبیت‌کننده (Fixative) استفاده کرد.

اما اگر آن را درون قاب شیشه‌ای نگهداری کنیم احتیاجی به فیکساتیو نیست چون اصولاً تثبیت‌کننده‌ها

رنگ‌ها را کمی تیره‌تر می‌کنند و این موضوع به خصوص به کارهایی که روی زمینة تیره‌ای نقاشی شده،

آسیب می‌زند و جلوه و زیبایی کار ممکن است دست‌خوش تغییر قرار گیرد.

  1. اصولاً کار پاستل به جای مقوا و زمینه‌های سفید روی زمینه‌های رنگی کار می‌شود و به تناسب طرح مقوای رنگ مرتبط با آن را استفاده می‌کنند.
  2. به دلیل این‌که کار پاستل روی بافت‌های دندانه‌دار بهتر می‌نشیند، مقواهای بافت‌دار برای این کار مناسب‌تر هستند. زمینه‌های ﺑﺮاق ﺑﺮای اﯾﻦ ﮐﺎر ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ.
  3. روش درست در نقاشی پاستل این است که کار از قسمت‎های روشن شروع و به قسمت‌های تیره ختم می‌شود.
  4. پاستل می‌تواند هم یک کار نقاشی و هم یک کار طراحی باشد.

در صورتی که فقط از خطوط استفاده شود و رنگ را به صورت زبر روی کار باقی گذاریم به کارهای طراحی

شبیه‌تر است و در صورتی که رنگ‌ها را در هم ادغام کنیم و از انگشتان و محو کن برای نرم کردن کار

استفاده کنیم به کار نقاشی نزدیک می‌شویم.

  1. هنگامی ﮐـﻪ ﻗﻠﻤـﻪ ﭘﺎﺳـﺘﻞ ﺑﺮﺳﻄﺢ ﺑﺴﺘﺮ ﮐﺸﯿﺪه ﻣﯽﺷﻮد، رﻧﮕﯿﺰه ﺧﺮد ﺷﺪه در اﻟﯿﺎف ﮐﺎﻏـﺬ و ﯾـﺎ در روﮐﺶ ﺑﺴﺘﺮ ﺟﺎی ﻣﯿ‌ﮕـﯿﺮد. ﻣﻘـﺪاری از ﻏﺒـﺎر رﻧـﮓ هم در هوا و ﮐـﻒ زﻣﯿﻦ وروی دﺳﺖ‌ها و ﻟﺒﺎس ﭘﺮاﮐﻨـﺪه ﻣﯿ‌‌ﺸـﻮد. ﺑـﻪ همین دﻟﯿـﻞ ﺑﺎﯾـﺪ از ﮐﺎرﺑﺮد ﭘﺎﺳﺘﻞ‌های ﺣﺎوی رﻧﮕﯿﺰه ﺳﻤﯽ ﺧﻮدداری ﮐﺮد.
  2. در ﮐـﺎر ﺑـﺎ ﭘﺎﺳـﺘﻞ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻮاظـﺐ ﺑـﻮد ﮐـﻪﺑﺨـﺶ‌های ﻧﻘﺎﺷـﯽ ﺷـﺪه ﺑـﺮ اﺛـﺮ ﺗﻤـﺎس دﺳـﺖ ﻣﺨﺪوش ﻧﺸﻮﻧﺪ. ﺑﺮای ﺗﻐﯿﯿﺮ و اﺻﻼح ﮐـﺎر ﻣﯿ‌‌‎ﺘـﻮان از ﭘـﺎک ﮐـﻦ ﺧﻤﯿﺮی استفاده‌کرد

انواع پاستل

انواع پاستل

 

پاستل در ۲ نوع چرب و گچی در بازار ارائه شده است. کاربرد نوع گچی بسیار شبیه ذغال است و در این نوع استفاده از محوکن رایج است.

 

انواع پاستل شامل پاستل روغنی( Oil Pastel ) ، پاستل سخت و نرم (Hard & Soft Pastel ) ، مداد پاستلی (Pastel Pencil ) است. البته شکل جدیدتری از پاستل با عنوان پن پاستل ( Panpastel) چند وقتی است رایج شده است. سختی و نرمی این ماده به میزان چسبی که در آن استفاده می شود بستگی دارد.

نقاشی پاستل روغنی

پاستل نرم بیشتر از انواع دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و در طیف وسیع تری وجود دارد.

 پاستل نرم یا soft postel

پاستل های نرم که درواقع شکل سنتی این ابزار هنری و بیشتر به شکل استوانه ای هستند، دارای چسب کمتر و رنگدانه بیشتری هستند. این نوع پاستل شامل مقدار زیادی رنگدانه است که با کمترین چسب ممکن در کنار هم قرار گرفته اند.

بافت نرم این نوع پاستل باعث می شود تا به خوبی ترکیب شوند. پاستل های گچی در دسته پاستل نرم قرار می گیرند ولی کمی از پاستل نرم ارزان تر هستند.

 

پاستل گچی یا Chalk postel

پاستل سخت از همان مواد نوع نرم تشکیل شده با این تفاوت که دارای چسب بیشتر و رنگدانه کمتری است. هنرمندان حرفه ای اکثرا از ترکیب دو نوع سخت و نرم برای کشیدن نقاشی استفاده می کنند به اینصورت که پاستل سخت برای کشیدن جزئیات مناسب است درحالی که پاستل نرم راحت تر مخلوط می شود و روی کاغذ اثر رنگ برجا می گذارد.

پاستل گچی

انواع پاستل : پاستل سخت یا Hard pastel

مداد پاستلی مانند مداد رنگی هستند با این تفاوت که به جای مغزی گرافیتی، جنس مغزی از نوع پاستل است.

از مزایای این پاستل های مدادی امکان کشیدن بهتر جزییات و امکان ترکیب با هر دو نوع پاستل سخت و نرم است. همچنین مرتب کردن آنها راحت تر است.

پاستل روغنی دارای ترکیبی متفاوت از دیگر انواع پاستل است. در ترکیب آن از وکس یا موم ( Wax) استفاده شده است و به همین دلیل با انواع دیگر هماهنگی ندارد. همین ترکیب متفاوت باعث شده است تا خرد نشود و ذرات آن در هوا پراکنده نگردد.

نقاشی با پاستل

تفاوت پاستل و مداد شمعی

تفاوت مداد شمعی و پاستل روغنی را جلوتر خواهیم گفت. پاستل های روغنی برای کشیدن جزییات مناسب تر هستند و مانند پاستل نرم نمایی براق به نقاشی می دهد و جلوه های نقاشی را بهتر نمایان می سازد.

این نوع پاستل برخلاف انواع دیگر پایدار تر است و به فیکساتور یا تثبیت کننده نیاز ندارد.

پن پاستل نوعی از پاستل های نرم است که شکل مستطیلی نداشته و دایره ای شکل می باشند. پاستل های دایره ای شکل غلظت رنگ بالایی دارند و همچنین به راحتی می توان آن ها را جابجا نمود.

در حقیقت پن پاستل ها شکل جدیدی از پاستل ها هستند که مورد علاقه ی نقاشان و هنرمندان می باشند. همچنین می توان از این نوع پاستل به نسبت سایر نمونه های مشابه، تمیز تر و با کثیف کاری کمتری استفاده نمود

بطور کلی مداد شمعی و پاستل روغنی در یک دسته از ابزار نقاشی طبقه بندی می شوند. هر دو از موم ساخته شده اند و از آن ها برای نوشتن، نقاشی و رنگ آمیزی و دیگر سبک های هنر نقاشی استفاده می شود.

تفاوت مداد شمعی و پاستل روغنی در این است که پاستل روغنی خمیری تر بوده و بهتر روی کاغذ یا مقوا می نشیند و پوشانندگی بهتری دارد. در حالی که مداد شمعی چرب تر است و در برابر رنگ های محلول در آب مقاومت بیشتری نشان می دهد.

 

شما عزیزان می توانید در فروشگاه اینترنتی شاپ تحریر در دسته پاستل و مداد شمعی انواع مختلفی از این ابزار هنری را با قیمت های واقعی و ارزان تر از بازار خرید کنید.

به این مطلب براساس رضایت خود امتیاز دهید

0%

User Rating: 3.53 ( 11 votes)

سفارش بوم نقاشی بوم نقاشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا