تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک

مقایسه رنگ روغن و اکریلیک

مرکز تخصصی فروش آثار هنری شما

 

تفاوت‌های رنگ روغن و اکریلیک

شما فقط نقاشی بکش ، فروش آثار شما با آرت اکسیر
اگر علاقه‌مند به شروع نقاشی و طراحی هستید، یکی از اولین مواردی که با آن مواجه می شوید این است که کدام یک از انواع رنگ را برای شروع انتخاب کنید. دو نوع اصلی رنگ برای نقاشی (در شاخه‌ی هنرهای زیبا)، رنگ اکرلیک و رنگ روغن هستند.

در نگاه اول و از دید عموم شاید این دو نوع رنگ یکسان بنظر آیند، اما اینگونه نیست. در حالیکه از هر دوی آنها برای خلق آثار هنری زیبا استفاده می‌شود، تفاوت‌های مهمی نیز دارند که می‌بایست به آنها توجه شود. هدف از این نوشته کمک به شما در انتخاب درست رنگی ست که برای شما و سبک شما در نقاشی مناسب است. با توضیح مختصری درباره ی هر یک از رنگ ها آغاز می‌کنیم.

 

رنگ اکرلیک
رنگی ست که به سرعت خشک می‌شود. رنگدانه‌های آن در امولسیونی از پلیمر اکرلیک شناورند. رنگ اکریلیک زمانی که هنوز مرطوب است قابل حل شدن است و می‌تواند با آب رقیق شود و قلم‌موی آغشته به آن نیز با آب شسته و تمیز می‌شود. در مقابل وقتی که رنگ اکرلیک خشک می‌شود بواسطه بافت پلاستیکیِ خود در برابر آب مقاوم می‌شود. رنگ اکرلیک می‌تواند با طیف وسیعی از مدیوم‌ها ترکیب شده تا نتیجه‌های متفاوتی بدست آید؛ از براق شدن شدید رنگ‌ها تا مات شدن یا ایجاد بافت در رنگ.

رنگ روغن
رنگی ست که به آرامی خشک می‌شود و رنگدانه‌های آن در روغنی جامد (معمولا روغن بزرک) شناورند. روغن موجود در آن سبب می‌شود که محلول در آب نباشد، از این رو برای ترکیب یا رقیق کردن رنگ روغن، به انواع حلال‌های اسپریت نیاز است.

تفاوت های اساسی میان رنگ روغن و اکریلیک

توجه: این تفاوت ها در درجه اول ناظر بر نمونه‌های سنتی و کلاسیک رنگ روغن و اکریلیک است (برای مثال امروز انواعی از رنگ روغن که محلول در آب هستند نیز وجود دارد).

حل شوندگی
رنگ اکرلیک قابلیت حل شدن در آب دارد در مقابل رنگ روغن‌های سنتی به محلول‌های رقیق‌کننده مثل روغن بزرک برای ترکیب نیاز دارند (توجه: انواعی از رنگ روغن‌های قابل حل در آب وجود دارند که دیگر برای ترکیب نیازی به روغن بزرک ندارند).

تمیز کردن قلم‌مو
قلم موی رنگ اکریلیک می‌تواند توسط آب تمیز شود. در مقابل قلم‌مو هایی که برای رنگ روغن استفاده می شوند یا به رنگ روغن آغشته‌اند آب را دفع می‌کنند. در رنگ روغن به جای آب از محلول‌های رقیق کننده‌ی رنگ مثل ترپانتین برای شستشو و تمییز کردن قلم‌مو استفاده می‌شود.

سرعت خشک شدن
رنگ اکرلیک به سرعت خشک می‌شود؛ بیشتر قسمت‌های نقاشی ظرف چند دقیقه خشک می‌شوند. حتی قسمت‌هایی از نقاشی که ضخامت رنگ در آن‌ها زیاد است ظرف یک یا دو ساعت خشک می‌شوند. در مقابل رنگ روغن بسیار آرام خشک می‌شود. بسته به ضخامت و مقدار رنگ فرآیند خشک شدن رنگ روغن می‌تواند چند روز طول بکشد.

رنگِ خشک شده (کیفیت)
زمانی که رنگ اکریلیک خشک شد دیگر قابل تغییر نیست در مقابل رنگ روغن میتواند توسط مدیوم‌ها دوباره مرطوب شده و در آن تغییر ایجاد کرد.

رنگِ خشک شده (رنگ)
رنگ اکرلیک بطور معمول وقتی خشک می‌شود تیره‌تر می‌گردد که مقداری دوراندیشی را سبب  می شود به این ترتیب که شما می‌بایست رنگی را استفاده کنید که کمی روشن تر از رنگ مورد نظر باشد تا با خشک شدن رنگ ( و کمی تیره تر شدن ان) رنگ حاصل شده مطابق با خواسته‌ی شما باشد. در مقابل رنگ روغن پس از خشک شدن تا حد بسیار زیادی همانند رنگ مرطوب است.

آماده سازی سطح
در حالیکه رنگ اکریلیک می‌تواند مستقیما روی سطح کار قرار گیرد، رنگ روغن نیاز به آماده سازی سطح دارد. رنگ روغن در طول زمان سبب خوردگیِ سطح کار می‌شود به همین دلیل پیش از شروع به کار با رنگ روغن، نیاز به آماده سازی سطح بوم مقوا یا حتی کاغذ است.

به این مطلب بر اساس مفید بودن امتیاز دهید

0

User Rating: 4.08 ( 129 votes)

سفارش بوم نقاشی بوم نقاشی

‫4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا